De kracht van ‘wat als’ vragen

Ben jij ook een verbeteraar in je organisatie? Als we ons in de dagelijkse operatie van ons werk verliezen, hebben we de neiging om in de verbeterstand te schieten: ‘Hoe kan ik dit probleem oplossen?’ of ‘hoe krijgen we dit project weer op gang?’. Die focus kan waardevol zijn, maar staat ook vernieuwing in de weg. Bij The Forward Club gebruiken wij daarom de kracht van ‘wat als’ vragen.

Juist door ‘wat als’ vragen te gebruiken ga je automatisch denken in mogelijkheden en ontstaan nieuwe perspectieven op (bestaande) uitdagingen. In dit blog lees je waarom wij als toekomstonderzoekers liefhebber zijn van ‘wat als’ vragen.

Waarom is een ‘wat als’ vraag anders dan anders?

Dat is een goede vraag, ook al begint hij niet met ‘wat als’ ;). ‘Wat als’ vragen stimuleren je creativiteit en helpen je de status quo uit te dagen. In plaats van na te denken over hoe je een duurzamer businessmodel kan inrichten, is het veel sterker om jezelf af te vragen: wat als ons businessmodel 100% gericht is op duurzame ontwikkeling?

Antwoorden op dit soort ‘wat als’ vragen zetten mensen aan om zich toekomsten voor te stellen die nog niet bestaan. We worden gedwongen om te fantaseren en te creëren. We love it.

De toekomst in duiken met ‘wat als’ vragen

Dat de toekomst niet te voorspellen is, weten we allemaal. We kunnen geen glazen bol met koffiedik mixen en vervolgens uitspraken doen over hoe het leven er over tien jaar uit ziet. Wat we wél kunnen doen is onderzoeken wat we zeker weten en vooral wat we niet zeker weten. Dat doen wij met de methode scenarioplanning.

Scenarioplanning (gebaseerd op trendonderzoek) is een tool die wij regelmatig inzetten bij opdrachtgevers om mogelijke toekomsten in kaart te brengen en de rol van de organisatie hierin uit te pluizen.

Het stellen van ‘wat als’ vragen is een eerste, goede stap om te oefenen met scenarioplanning. Door na te denken over antwoorden op ‘wat als’ vragen, verken je als het ware de toekomst. Stel jezelf en je team bijvoorbeeld de vraag: ‘wat als we ons bedrijf vandaag opnieuw opstarten, wat zouden we dan anders doen?’. Er komen ongetwijfeld kansen en ideeën op tafel die je in de dagelijkse operatie nog niet ziet.

‘Wat als’ denken vraagt om een open mindset

Note of caution: het is gemakkelijk om elk van je positieve, nog niet volledig uitgewerkte, wat-als scenario's te ontkrachten. Want ‘het zijn gewoon domme ideeën en toekomstvisies’, ze zijn ‘onmogelijk’ en ‘niet echt’. Tenminste, nóg niet!

Een deel van de kracht van ‘wat als’ vragen ligt in het feit dat het je enthousiast maakt over de toekomst. Het verlegt de focus van waarom iets niet kan, naar waarom het juist wél logsich is.

Een lekker potje ‘wat als-en’ met The Forward Club?

Kan je hulp gebruiken om eerste proefritjes door de toekomst te maken? We nemen je graag mee op een expeditie naar de toekomst waarin we dieper ingaan op trends en inspiratie voor jouw organisatie. Mail ons op info@theforward.club of plan hier een kennismaking.

3 inspirerende plekken om je strategiesessie af te trappen

3 methodes om al brainstormend de toekomst te redden