Onze top 5 innovaties van Dutch Design Week 2023

Picture This, jouw bedrijf in de wereld van morgen

Vorige week was Eindhoven het epicentrum van creativiteit en innovatie. Als trendwatchers moeten wij altijd een traantje wegpinken als het designfeest op zijn eind komt, zo ook dit jaar. Met het thema ‘Picture This’ werden ontwerpers en bezoekers uitgedaagd om na te denken over hoe de wereld er over 20, 50 of zelfs 100 jaar uit komt te zien als we op onze huidige weg doorgaan. Ja, we zitten middenin een aantal crises die hun weerga niet kennen, maar dat betekent niet dat we passief moeten afwachten. We zijn het verplicht aan onszelf en de toekomstige generaties om te focussen op wat er nodig is om de wereld groener, veiliger en socialer te maken.

Meelopen met de Dutch Design Week Trend Tours marathon

DDW’s krachtige oproep tot actie creëerde voor ons een speeltuin voor het spotten van nieuwe trends en creatieve oplossingen met impact. Deze week gingen zo’n 70 nieuwsgierige professionals en ondernemers mee op Trend Tour. We lieten hen zien dat Dutch Design Week meer is dan een plek van verwondering.

Tijdens de 6e editie van de Trend Tours hebben de deelnemers de kracht van 'cross-industry innovation' omarmd. Welke innovaties ontdek je in andere domeinen en hoe kun je deze inzichten vertalen naar de uitdagingen in je eigen organisatie? Een waardevolle tool die in korte tijd vernieuwende perspectieven biedt om een organisatie future-proof te ontwikkelen.

Deze 5 innovaties waren niet te missen

Heb jij de Dutch Design Week dit jaar aan je voorbij moeten laten gaan? Of kan je geen genoeg krijgen en wil je nog even een potje keihard nagenieten? Today is your lucky day! Wij delen onze 5 favoriete innovaties die ons bezoek aan de Dutch Design Week fantastisch hebben gemaakt.

Rode objecten - Zeewaardig, Gemeente Rotterdam en Kickstad

Als er een transitie plaatsvindt of je moet een nieuw concept ontwerpen, is het slim om de klant of doelgroep te betrekken in je vraagstuk. Dat lijkt een open deur, maar dat ontzettend belangrijke gedeelte wordt vaak gehaast doorlopen of zelfs overgeslagen. Zo waren de opvallende ‘Rode Objecten’ een bron van inspiratie om op een interactieve manier bewoners uit de gemeente Rotterdam mee te nemen in de energietransitie in de wijk Reyeroord. Transitieopgaves zijn langdurige processen vol onzekerheden waar niet één pasklare oplossing voor op de plank ligt. De samenwerking tussen Zeewaardig, Kickstad en Gemeente Rotterdam heeft op experimentele wijze ver-van-je-bedveranderingen zichtbaar gemaakt.

Dataslip - Alejandra Gomez Ortega

Terwijl we door de digitale wereld navigeren, laten we onbewust een immens spoor van gegevens en data over onszelf achter. Maar wat voor soort informatie is dat en hoeveel? Het is enorm ongrijpbaar. Toch worden we ons bewuster van onze digitale voetprint en wordt onze angst gevoed met nieuws over datalekken en digitale privacyproblemen. Met Dataslip, een speculatieve installatie, probeert ontwerper Alejandra Gomez Ortega bezoekers bewust te maken van de hoeveelheid data die ze achterlaten. Zo ontstaat een gesprek over hoe je omgaat met je data en wat je mening daarover is. Met Dataslip hebben we ons persoonlijke dataspoor verkend in de vorm van een (toch wel erg lang) bonnetje en hebben we een toekomst voorgesteld waarin onze gegevens anders worden gebruikt.

Miniministerie van de toekomst - College van Rijksadviseurs, Verveeld Verward en Hugo Nagtzaam

In het Miniministerie van de toekomst kom je oog in oog te staan met toekomstige generaties, word je Minister van de toekomst en mag je aan de knoppen draaien van Nederland. Als kandidaat-minister van de toekomst ontmoet je jouw persoonlijke bondgenoot uit het jaar 2100. Terwijl toekomstige generaties over je schouders meekijken, sta je voor moeilijke keuzes die invloed hebben op het Nederland van de toekomst. Als trendonderzoekers stonden wij juichend het ontwerpend toekomstdenken aan te moedigen en bracht het een winkelwagen aan nieuwe inzichten over de mogelijkheden van morgen. Picture this ten top!

E-colight, HTW Berlin Graduates

E-colight - HTW Berlin Graduates

Ieder jaar is de expo van de HTW in Berlijn in het Klokgebouw een favoriet. Studenten van de opleiding Industrieel Ontwerp ontwerpen functionele en speculatieve designs gebruikmakend van vernieuwende technieken. En wij gingen hartstikke aan op het E-colight design, een draagbare lamp die licht geeft op basis van bioluminescentie. E-colight tackelt twee problemen tegelijk: lichtvervuiling in de stad en een onveilig gevoel wanneer je door een onverlicht park moet lopen. E-colight laat ons nadenken over hoe we menselijke problemen op een slimme manier kunnen oplossen door samen te werken met en voor de natuur.

Packet Run - Bureau Moeilijke Dingen

Het internet is een abstract doolhof. Toch hebben we er dagelijks mee te maken. Maar hoe werkt het eigenlijk? Wat gebeurt er op het moment dat je een website bezoekt of mail verzendt? En hoe wordt het internet veilig gehouden? Bureau Moeilijke Dingen beantwoordt al deze vragen en laat eenvoudig zien hoe het internet werkt door het wereldwijde web te verbeelden als knikkerbaan.

De knikkerbaan-installatie is ons online netwerk, gigantisch verkleind natuurlijk, en met de invoer van een website gaat de knikker als databundel het hele internetnetwerk afreizen. Packet Run is een fraai voorbeeld van hoe een onzichtbaar systeem met grote impact begrijpelijk wordt gemaakt voor iedereen.

Is jouw inspiratietank nog niet vol?

Dutch Design Week is helaas afgelopen, maar inspiratie en innovatie zijn op nog veel meer plekken te vinden! Heb je wat hulp nodig om uit je bubbel te komen? We plannen graag een gratis futurefit gesprek in om te sparren over de vraagstukken binnen jouw bedrijf!

Hoe nu verder met alle Dutch Design Week inspiratie op zak?

3 trendwatcher tips om alles uit Dutch Design Week te halen