De kunst van het afkijken bij anderen

Bij The Forward Club juichen we je niet toe om met zweethandjes en vlugge blikken op andermans toets blaadje te spieken. Wel zijn wij groot fan van het leren en inzetten van creatieve oplossingen en ideeën uit andere vakgebieden, ofwel cross-industry spotten. Pas als je je laat inspireren door bedrijven en concepten buiten jouw industrie, kun je echt vernieuwen.

Waarom cross-industry spotten werkt

Binnen je eigen organisatie en sector weet je vaak perfect welke ontwikkelingen en trends er spelen en wat je op het gebied van innovatie kan verwachten. Je houdt je concurrenten in de gaten en je verandert hier en daar wat aan een werkwijze die je al jarenlang gebruikt. Dit vormt geen trigger om zelf te innoveren en is zeker niet the way to go om voorloper te blijven.

De beste innovaties spot je in industrieën waarvan je niet verwacht er inspiratie uit te halen en te gebruiken voor ideeën voor je eigen vraagstukken.

Wanneer je bewust ‘vreemde’ branches opzoekt en op het eerste oog gekke combinaties maakt, is de kans groot dat je tot vernieuwende ideeën komt. Wil je anderen stimuleren om hun rommel op te ruimen? Kijk dan op welke manieren festivalorganisaties, gemeentes, schoonmaakbedrijven of conciërges dat aanpakken. Wil je een proces binnen je organisatie flink versnellen? Kijk dan eens bij de brandweer of de ambulancedienst, waar elke seconde van levensbelang is.

Wat kunnen chirurgen leren van de Formule 1?

De Formule 1 en de operatiekamer zijn twee werelden die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben. Toch is dit hét voorbeeld waar cross-industry spotten voor verrassende vernieuwing zorgt.

In 2015 ging de Britse autofabrikant McLaren chirurgen helpen bij het uitvoeren van operaties. In samenwerking met de universiteit van Oxford werden tools uit de pitstop onderzocht die ondersteuning kunnen bieden bij het maken van split second beslissingen. Ook werd er bekeken hoe het werken met honderden sensoren, die bijhouden wat er tijdens een race allemaal in en rondom een F1-auto gebeurt, de opererende chirurgen en patiënt kan helpen. Zo zie je maar, geen combinatie van vakgebieden is te gek.

De impact van cross-industry spotten op je organisatie

Groot of klein, concrete of abstracte uitdagingen, er bestaan al een heleboel processen, innovaties en oplossingen waarmee jij jouw vraagstuk te lijf kunt gaan.

Natuurlijk kunnen we niet klakkeloos overnemen wat Max Verstappen en zijn team klaarmaken in de Formule 1. Maar door cross-industry te spotten kun je verder voortbouwen op succesvolle ideeën en pak je de uitdagingen binnen jouw bedrijf op een innovatieve manier aan.

Ook zo’n zin om je bedrijfsbubbel lek te prikken? Ga met ons mee op Trend Tour! Daar laten we je zien wat je kunt leren van frontrunners buiten je eigen vakgebied.

Trend Snack: de toekomst van zwangerschappen

Onze 5 favoriete innovaties van 2023